منو
دفاتر نهاد
تشکل ها و نهادها
لینک های مفید



اطلاعیه ها


مشاهده جزوه و سوالات مسابقه پیامکی
مسابقه پیامکی به مناسبت دهه پرشکوه فجر ویژه کارکنان 1395/11/16

"انقلاب اسلامی و صدور ارزش های فرهنگی "

انقلاب اسلامي ايران كه در بهمن ماه سال 57 متولد شد، در عين داشتن اهداف سياسي و اجتماعي، نگاه خاصي به تمدن و جهان بيني اسلامي داشت. اين رويداد در بيداري مسلمانان جهان و نوزايي باورهاي ديني نقش عمده اي ايفا كرد. هر چند تلاش زورمندان جهان، به ويژه در غرب، بر آن بوده است كه همواره از انقلاب اسلامي ايران چهره اي ضد فرهنگي و متجاوز ترسيم نمايند، ولي رهبري فرزانه ي آن بر مفاهيم بكر و تازه اي كه در روح انقلاب اسلامي موج مي زند تكيه نموده و بر مشتركات آن با دنيا و اختصاصات منحصر به فرد آن، كه در مكاتب گوناگون و جريان هاي فكري و نحله هاي مختلف دنيا موجود نيست، اصرار مي ورزند به گونه اي كه معتقد به پويايي و برجسته كردن و مقاومت و بيان نمودن و ترويج آن اختصاصات هستند.
از منظر امام راحل (ره) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزش هاي معنوي و الهي آن و رساندن اين رسالت به گوش جهانيان از طريق استفاده از امكانات و ابزارهاي پيام رساني مي باشد كه بايد اين هدف با استفاده از راهكارهاي موجود مانند: دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامي در جهان، معرفي و تبيين فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي گفتگوي تمدن ها و فرهنگ ها، تقويت وحدت امت اسلامي، احياي فرهنگ اهل بيت (ع) و ترويج و گسترش زبان و ادبيات فارسي تحقق يابد.
انقلاب اسلامي و صدور ارزش هاي فرهنگي

پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن ماه سال 57 سر منشأ تحولات عظيمي در منطقه و جهان گرديده و تأثيرات شگرف بين المللي را به دنبال داشته است. انقلابي كه با تكيه بر ايمان و باورهاي اسلامي و با شعار نه شرقي، نه غربي رژيم خودكامه ي شاه را سرنگون كرد. و حكومت جمهوري اسلامي را در اين سرزمين محقق ساخت.
انقلاب اسلامي به عنوان يكي از مهمترين و عظيم ترين رويدادهاي قرن معاصر، داراي بركات و نتايج بسيار بزرگ و درخشاني در ايران و جهان بود.
روژه گارودي، انديشمند مسلمان فرانسوي در يكي از مقالات خود، انقلاب اسلامي ايران را اينچنين توصيف مي كند:
«به راستي انقلاب اسلامي كه امام خميني (ره) آن را رهبري كرد به هيچيك از انقلاب هايي كه در قبل برپا گرديدند، شبيه نيست، در طول تاريخ انقلاب هايي بودند كه به هدف تغيير نظام سياسي برپا گرديدند. انقلاب هاي اجتماعي هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا عليه اغنيا بود، انقلاب هاي ملي هم خشم خود را عليه استعمارگران و غاصبان خالي كردند. اما انقلاب اسلامي ايران نيز داراي تمامي اين انگيزه ها بود.
اين انقلاب علاوه بر موضوعاتي كه گفته شد داراي معاني جديدي بود كه نه فقط حكومت سياسي، اجتماعي، استعماري را سرنگون كرد، بلكه مهمتر از آن تمدن و جهان بيني خاصي را كه در مقابل دين علم شده بود، واژگون ساخت.»(2)
انقلاب اسلامي ايران تأثيرات زيادي در بيداري مسلمانان جهان و احياي باورهاي ديني داشت.
در عصري كه مي رفت عزت و شوكت اسلامي توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پايمال گردد و اخلاق و ارزش هاي اسلامي به بوته ي فراموشي سپرده شود، انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) به وقوع پيوست و فرهنگ و تمدن اصيل اسلامي را به ارمغان آورد و بارقه ي اميدي در دل ميليون ها مسلمان در گوشه و كنار دنيا زنده كرد و باعث تجديد حيات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت ديرينه ي جهان ا سلام گرديد.

مقام معظم رهبري با اشاره به ويژگي هاي انقلاب اسلامي و ضرورت پيام رساني و ابلاغ ارزش هاي انقلاب مي فرمايند:
«انقلاب، دو جهت داشت: يك جهت، مبارزه با استبداد داخلي و حكومت فاسد وابسته اي كه مردم و كشور را بدبخت و بيچاره كرده بود؛ انقلاب مي خواست كشور و ملت را نجات دهد؛ در دامن اسلام، مردم اداره شوند و حكومت، اسلامي باشد؛ جهت ديگر، وجهه ي سخن و پيام نو براي دنيا و بشريت است؛ اين چيزي است كه دنيا را به خود جذب كرد؛ والاّ فلان متفكر اروپايي يا غربي يا آفريقايي يا آمريكاي لاتين كه امام و انقلاب و نظام اسلامي و حركت مردم را ستايش مي كند، او كه داخل كشور ما نيست تا از حكومت، چيزي فهميده باشد؛ پيام جهاني و انساني اسلام است كه او را به ستايش وادار مي كند. جنبه ي دوم، بسيار مهم است؛ ما بايد بتوانيم اين را بيان كنيم.»(3
صدور انقلاب اسلامي
حال چطور و چگونه اين پيام انسان ساز را به گوش مسلمانان و جهانيان برسانيم؟
چه تدبيري انديشيده شود تا ارزش هاي فرهنگي انقلاب را به صورت مطلوب و منطقي به دنيا ابلاغ نماييم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فكري و فرهنگي دشمنان برهانيم؟
پاسخ عبارت است از صدور انقلاب، زيرا انقلابي كه بر پايه ي مايه هاي فكري و فرهنگي نضبح گرفته و رشد يافته، به جهت احساس رسالت انقلابي و وظيفه ي شرعي و انساني كه براي خود مي بيند براي نشر و ترويج انديشه هاي خود اقدام خواهد نمود و اين مفهوم يعني صدور انقلاب، صدور افكار و انديشه هايي كه انقلاب اسلامي براساس آنها و براي آنها صورت گرفته است، كسب استقلال و آزادي با تكيه بر اسلام مي باشد.
يكي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان، صدور انقلاب اسلامي است.
امام خميني(ره) و مسئولان برجسته ي نظام بارها روي اين موضوع مهم تكيه كرده اند و در بيانات و نوشته هاي متعددي نسبت به صدور انقلاب اسلامي، اظهارنظرهايي داشته اند.
در ابتداي پيروزي انقلاب حضرت امام (ره) فرمودند:
«ما به تمام جهان تجربه هايمان را صادر مي كنيم و نتيجه ي مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون كوچكترين چشمداشتي، به مبارزان راه حق انتقال مي دهيم و مسلما محصول صدور اين تجربه ها، جز شكوفه هاي پيروزي و استقلال و پياده شدن احكام اسلام براي ملت هاي دربند نيست.»(4)
«ما انقلابمان را به تمام جهانيان صادر مي كنيم، چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله الاّاللّه و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست، و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبرين هست ما هستيم.»(5)
امام امت در يكي ديگر از بيانات خويش در مورد صدور انقلاب مي فرمايند:
«بحمدالله امروز قدرت ايراني و قدرت اسلام در ايران به طوري است كه توجه همه ملّت هاي ضعيف را به خودش معطوف كرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنيا. از اين سياه هاي عزيزي كه در آمريكا هستند و تا آفريقا و تا شوروي و همه جا، نور اسلام تابيده است و توجه مردم به اسلام شده است. و منظور از صدور انقلاب همين بود و تحقّق پيدا كرد و انشاءا... اسلام در همه جا غلبه بر كفر خواهد پيدا كرد.»(6)

معنا و مفهوم صدور انقلاب
پيروزي انقلاب اسلامي ايران سرآغاز تحقق وعده ي الهي براي رهايي مستضعفان بود. اين انقلاب همچون مشعل فروزاني، راه رهايي ملت ها را از قيد و بند استكبار جهاني روشن كرد و به گفته ي شهيد والامقام محمد جواد باهنر، «انقلاب ايران، اسلام عزيز را در دنيا حيات تازه اي بخشيد.»(7)
گيزلاكرافت، دانشمند آلماني شركت كننده در همايش بين المللي گفتگوي فرهنگ ها: حافظ، گوته و پوشكين، با اعلام اين مطلب گفت:
«اسلام در دهه هاي اخير به الگو و مكتب نيرومندي تبديل شده كه در سايه ي آن مبارزه شديد با ماديگري و براي احياي معنويت جريان دارد.»
تجديد حيات جوامع اسلامي و رشد روز افزون معنويت و بيداري ملت هاي تحت ستم در سايه ي پيروزي انقلاب اسلامي باعث شد تا ماشين جنگ رواني غرب با تمام قدرت و توان خويش، پروسه ي مخدوش سازي چهره ي انقلاب اسلامي را با شيوه ها و ابزارهاي مختلف به كار بندد تا در ارزش هاي اسلامي و امكان اجراي آنها در قرن بيستم شك و ترديد ايجاد كند. يكي از توطئه هاي استعماري آنان، تحريف و وارونه جلوه دادن صدور انقلاب بود، به گونه اي كه هدف از صدور انقلاب را كه دعوت به اسلام بود به معناي تجاوز به سرزمين ديگران و جنگ و زورگيري معرفي كردند.
امام خميني (ره) در مقام تبيين معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامي تصريح مي كنند:
«ما كه مي گوييم اسلام را مي خواهيم صادر كنيم، معنايش اين نيست كه ما سوار طياره بشويم و بريزيم به ممالك ديگر، يك همچو چيزي نه ما گفتيم و نه ما مي توانيم. اما آنكه ما مي توانيم اين است كه مي توانيم به وسيله ي دستگاه هايي كه داريم، به وسيله ي همين صدا و سيما، به وسيله ي مطبوعات، به وسيله ي گروه هايي كه به خارج مي روند، اسلام را آن طوري كه هست معرفي كنيم. اگر آن طوري كه هست معرفي بشود، مورد قبول همه خواهد بود.»(8)
«صدور انقلاب، صدور تجاوز و جنگ و به معناي گرفتن زمين هاي ديگران نيست ... صدور انقلاب به معناي صدور پيام و صدور رسالت انقلاب است، صدور ارزش هايي مانند استقلال، عدم وابستگي، خودكفايي، خصلت هاي انساني پاك، ايمان، شرف، افتخار، حمايت از مستضعفان و...»(9)
امام خميني (ره) در جايي ديگر، به منظور جلوگيري از هرگونه برداشت غلط از معناي صدور انقلاب خاطر نشان مي سازند كه معني صدور انقلاب ما اين است كه اين بيداري اسلامي در همه ي ملت ها ايجاد شود و صدور انقلاب با زور و كشورگشايي نيست، بلكه در پرتو اسلام و اخلاق اسلامي است.
امام در يكي از بيانات خويش در اين باره مي فرمايند:
«اينكه مي گوييم بايد انقلاب ما به همه جا صادر بشود، اين معني غلط را از آن برداشت نكنند كه ما مي خواهيم كشورگشايي كنيم. ما همه ي كشورهاي مسلمين را از خودمان مي دانيم. همه ي كشورها بايد در محل خودشان باشند، ما مي خواهيم اين چيزي كه در ايران واقع شد و اين بيداري كه در ايران واقع شد و خودشان از ابرقدرت ها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان كوتاه كردند، اين در همه ي ملت ها و در همه ي دولت ها بشود. آرزوي ما اين است...(10)
مقام معظم رهبري نيز با اشاره به ضرورت شناسايي مفاهيم جديد انقلاب و عرضه ي آنها به مشتاقان و طالبان حقيقت در سطح جهان مي فرمايند:
«انقلاب اسلامي و نظام اسلامي، مفاهيم بكر و تازه اي در دنيا دارد، مفاهيمي دارد كه اگر چه مشتركاتي با دنيا دارد، اما اختصاصاتي دارد كه اين را از شبيه خودش در مكاتب گوناگون و جريان هاي فكري و نحله هاي فكري دنيا جدا مي كند؛ بايد آن را دربياوريم و پايش هم بايستيم و بيان كنيم.»(11)
صدور ارزش هاي فرهنگي
با عنايت به آنچه كه گذشت، يادآور شديم كه صدور انقلاب در منظر و انديشه ي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري، صدور پيام و رسالت انقلاب اسلامي و انتقال ارزش هاي معنوي و الهي به گوش جهانيان است كه اين امر در سايه ي زور و لشكركشي انجام نمي شود بلكه جهت نيل به اين هدف بايد كليه ي امكانات و ابزارهاي پيام رساني، محتواي پيام، موقعيت زمان و مكان، نيازهاي مخاطبان در مناطق مختلف دنيا مورد توجه و دقت قرار گيرد.
انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي بود و به تعبير شهيد مظلوم دكتر بهشتي «انقلاب ارزش ها» محسوب مي شود. اكنون به طور اجمال به گوشه هايي از وظايف و اهداف استراتژيك نظام در خصوص انتقال و ابلاغ ارزش هاي والاي فرهنگي در عرصه ي بين الملل اشاره مي كنيم:
بديهي است، همانطوري كه قبلاً نيز بيان شد، مهمترين بُعد تأثيرگذاري نظام در دنيا، همان بُعد فكر و فرهنگ و انديشه است كه به فرموده ي رهبر فرزانه ي انقلاب:
«اگر ما بتوانيم در صحنه ي فكر و فرهنگ كار شايسته اي انجام دهيم، همه ي تهديدهاي مادي دنيا خنثي خواهد شد.»(12)
1 -دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامي در جهان
يكي از رسالت هاي مهم انقلاب اسلاميمان در عرصه ي بين الملل، معرفي و احيا و گسترش تفكر و معارف اسلامي است. دشمنان و معاندان اسلام همواره مي كوشند چهره ي اسلام را مخدوش سازند و حقايق را وارونه جلوه دهند. بر اثر پيروزي انقلاب اسلامي دين و دينداري در سراسر جهان احيا گرديد و دين و معنويت به صحنه ي اجتماع بازگشت. اصلاح تفكر ديني و زدودن خرافات و بدعت ها از چهره ي دين اسلام و پاسخگويي ديني به نيازهاي فكري جامعه بشري از جمله اهداف اساسي انقلاب بشمار مي رود.
امام خميني (ره) در اين زمينه مي فرمايند:
«ما موظفيم كه اسلام را در همه جاي دنيا معرفي كنيم. اسلام مظلوم است الآن در دنيا، غريب است در دنيا.»(13)
«مقصد اين است كه اسلام، احكام اسلام، احكام جهانگير اسلام زنده بشود و پياده بشود و همه در رفاه باشند و همه آزاد باشند، همه مستقل باشند.»(14)
رهبر معظم انقلاب نيز با تأكيد بر رعايت موقعيت ها، ابزار و شيوه هاي ابلاغ پيام به ديگر كشورها تصريح مي كنند كه:
«امروز در دنيا براي اثرگذاري كارها، پي در پي تئوري هاي فكري ساخته و پرداخته و القاء مي شود؛ براي اينكه ذهن ها كه مخاطب، و آماج اين حمله فكري و معنوي هستند خاضع و قانع و تسليم شوند، تا آنها بتوانند با امكان مادي و ثروتي كه در اختيار دارند، به مقاصد خود برسند. ماييم و تفكر و معارف اسلامي، ماييم و پيام انقلاب اسلامي؛ ما بايد بتوانيم اينها را درست به دنيا برسانيم ... ما بايد بتوانيم مفاهيم و معارف اسلامي و آنچه را كه متعلق به ماست، بيان كنيم؛ البته بايد با لحن و بيان روشنفكرانه و كاملاً مترقي و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره و زمان باشد.»(15)

2- معرفي و تبيين فرهنگ و تمدن ايراني و انقلاب اسلامي
يكي از ابزارهاي كارآمد در معرفي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي به منظور ترسيم چهره ي واقعي ايران اسلامي و زدودن زنگارها و تحريفات گسترده ي ناشي از شبيخون فرهنگي غرب، استفاده مطلوب از رسانه هاي جمعي و بهره گيري از شبكه هاي اطلاع رساني بين المللي است.
شناخت زبان، ابزار و شيوه هاي مؤثر در گسترش و توسعه ي روابط و مناسبات فرهنگي با كشورها در جهت معرفي مباني، اهداف، مواضع و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران لازم و ضروري به نظر مي رسد.
ميراث گرانقدر فرهنگ و تمدن ايراني همه ي انديشمندان و صاحبان فكر و ادب را به اعجاب و شگفتي وا داشته و در برابر آن سر تسليم فرود آورده اند.
اظهارنظرها و ارزيابي بسياري از متفكران و بزرگان علم و هنر كه از گوشه و كنار جهان به ايران اسلامي سفر كرده اند، خود شاهد صادقي است بر اين مدّعا.
دكتر حنّا الفاخوري، نويسنده، اديب و انديشمند برجسته مسيحي لبنان و صاحب بيش از يكصد اثر در زمينه هاي ادبيات، تاريخ و فلسفه كه تحت تأثير عميق فرهنگ و تمدن ايران قرار گرفته، طي اظهارنظري درباره دستاوردهاي فكري ادبي انقلاب اسلامي مي گويد:
«من درباره ي تاريخ ايران در دوره هاي قديم و جديد بسيار شنيده بودم و آثار اديبان و دانشمندان ايراني را فراوان خوانده ام، بسيار انديشيدم تا از فرصتي كه براي ديدار از جمهوري اسلامي ايران به من عطا شده است، استفاده كنم و با آثار مهد علم و دانش آشنا شوم؛ حال اين را با چشم خود ديدم و با بينايي و قلب، مشاهده و درك كردم، خود را همراه كسري در ايوانش و همراه فردوسي در شاهنامه مي بينم و به بهشت هنرهاي دستي و ادبي و نقاشي و نقش و نگارها وارد مي شوم و مدتي با عمر خيام در رباعياتش و با كمال الدين اصفهاني با اشعار غنائي با احساسش و با عرفان حافظ در مقامات صوفي اش همراه هستم، با تأمل مي نگرم در دست هاي زيبانگار كه جهاني زيبا را بنيان گذاشته اند و عقل هايي كه تخيل و نوآوري مي كردند و به زبان هايي كه آموختند و پرورش دادند و به جهان ميراثي گرانبها را ارزاني داشتند، من غرق در دريايي از شگفتي هستم. من از زماني كه به تأمل در دنياي عرب و پيرامون آن و عوامل مؤثر در آن پرداختم باعث افتخارم بود كه از شايستگي ملتي غني و آگاه بهره مند شوم. در كارهايم هميشه خود را در مقابل ايران و گرايش ايراني، به هر سمت كه مي نگريستم، مي ديدم، تأثير ايراني و كار ايراني و نبوغ ايراني، به طور كامل گويا است، بخصوص در زبان عربي، در نوشته هاي خود در فلسفه و زبان تلاش كرده ام اين تأثير را بگويم. هويدا كردن اين شايستگي نه از روي تعصب بلكه به سبب حقيقت يابي و التزام به علم بود.»(16)

در جهت معرفي فرهنگ و تمدن ايران و انقلاب اسلامي، آگاه ساختن جهانيان با مفاهيم ذيل، لازم و ضروري است:
-نماياندن ارزش هاي اصيل انقلاب و معرفي و تبيين فرهنگ ايمان و ايثار و شهامت.
-معرفي و احياي آثار شخصيت هاي اسلام شناس و ايران شناس
-معرفي فرهنگ، هنر، ادبيات، شعر انقلاب اسلامي
-سينما و تلويزيون به عنوان يكي از مؤثرترين بسترهاي معرفي فرهنگ و هنر، نقش بسيار مهمي دارند. به ويژه سينماي ايران كه در اين سال ها به سرعت رشد كرده و با پرداختن به موضوعات و مضامين انساني، جاي خود را در ميان ملل مختلف باز كرده است. سينماي پس از انقلاب اسلامي يكي از توان مندترين سينماهاست و موفقيت آن در عرصه ي جهاني، مديون سادگي، اخلاص و جنبه هاي ظريف انساني و ذاتي و در واقع بيان جنبه هاي مثبت بشري است.

3 -ارائه ي طرح و فراهم آوردن زمينه هاي گفتگوي تمدن ها و فرهنگ ها
تمدن ها و فرهنگ ها داراي خصوصيات و ويژگي هاي عمومي بوده و جريان هاي آن بيانگر خدمات مشترك و ارزش هاي تمامي بشريت است.
همان طوري كه استحضار داريد در پنجاه و سومين نشست سالانه ي مجمع عمومي سازمان ملل متحد، جناب آقاي خاتمي رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در سخنراني خود، به طرح پيشنهادي پرداخت كه با استقبال جامعه ي جهاني روبه رو شد. ايشان خواستار نام گذاري سال 2001 ميلادي به عنوان سال گفتگوي تمدن ها گرديد، اين پيشنهاد مورد استقبال كشورهاي مختلف قرار گرفت و به عنوان يك موفقيت سياسي، بين المللي براي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ به ثبت رسيد. اصل گفتگوي تمدن ها در نظر دارد تا ملت ها با اديان و فرهنگ هاي مختلف از طريق گفتمان، هنر، ادبيات، مراودات علمي به شناخت يكديگر بپردازند و وجوه اشتراك بين خود را دريابند و ديوارهاي بي اعتمادي و بدبيني ناشي از سوء تفاهمات را فروريزند و با حفظ اصول فرهنگي خويش، نقاط اشتراك موجود را تقويت كنند و همان نقاط اشتراك را مبنا و پايه ي ايجاد و گسترش روابط قرار دهند و بدون آنكه فرهنگي بخواهد خود را بر فرهنگي ديگر مسلط يا تحميل كند، صرفا با اتكاي به اشتراكات و مراودات صحيح فرهنگي به اصل همزيستي مسالمت آميز و صلح پايدار دست يابند.
آقاي صبحي الجابي، پژوهشگر و نويسنده ي سوري در خصوص تأثير و بازتاب جهاني فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامي اظهار مي دارد:
«انقلاب اسلامي فرهنگ و تمدن حقيقي را براي جهانيان به ارمغان آورد. اين تمدن در تمام زمينه هاي سياست، حقوق بشر و اخلاق، با فرهنگ و تمدن غرب تفاوت اساسي دارد. به هر حال، هركس فرهنگ انقلاب اسلامي را الگوي خود قرار دهد حتما پيروز خواهد شد. طرح گفتگوي تمدنها، نشانه ي حضور ايران در سطح جهاني و پاسخي به جنگ تمدنها است كه صهيونيست ها آن را در آمريكا مطرح كردند.»(17)

4 -تقويت وحدت امت بزرگ اسلامي
يكي از بركات انقلاب اسلامي ايران تحكيم اخوت اسلامي و ايجاد و تقويت وحدت در ميان مسلمانان بوده است. اين انقلاب با طرح مجدد قرآن و با الهام از سيره ي شريف نبوي شالوده ي وحدت اسلامي، الگوي همبستگي و وحدت مسلمانان را پايه ريزي كرد.
امام خميني(ره) از همان آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، مردم مسلمان جهان را به يكپارچگي و وحدت در برابر حاكمان جور و دشمنان اسلام دعوت نمودند و سند عزت و پايداري ملل مسلمان را وحدت كلمه و توحيد كلمه مي دانستند. در يكي از بيانات ايشان چنين مي خوانيم:
«اي مسلمانان جهان كه به حقيقت اسلام ايمان داريد!
بپا خيزيد و در زير پرچم توحيد و در سايه تعليمات اسلام، مجتمع شويد و دست خيانت ابرقدرتان رااز ممالك خود و خزائن سرشار آن كوتاه كنيد و مجد اسلام را اعاده كنيد و دست از اختلافات و هواهاي نفساني برداريد كه شما داراي همه چيز هستيد.»(18)
ايجاد زمينه ي مناسب براي تقريب مذاهب و ساماندهي وحدت در ميان مسلمانان از طريق تأسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي كه به ابتكار مقام معظم رهبري صورت گرفت، در جهت گسترش و توسعه ي مفاهيم نظري و عملي وحدت و همزيستي اسلامي مؤثر بوده است.
برگزاري همايش هاي وحدت اسلامي در گوشه و كنار دنيا، چاپ و نشر هزاران عنوان كتاب، روزنامه، نشريه حول محور وحدت اسلامي و حمايت و پشتيباني از ملت مظلوم و ستمديده جهان بويژه مردم مظلوم فلسطين نشانگر حمايت جمهوري اسلامي ايران از منافع كشورها و ملتهاي اسلامي و حفظ ارزشهاي الهي و انساني در سطح جهاني است.
اسامه ابوحمدان، نماينده ي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در لبنان، انتفاضه ي مردمي فلسطين را يكي از ثمرات انقلاب اسلامي در ايران مي داند و در اين باره مي گويد:
«با پيروزي انقلاب اسلامي، مهمترين خواسته مسلمانان در قرن بيستم تحقق يافت.
مسلمانان جهان انقلاب اسلامي را الگو و سرمشق خود مي دانند و باور دارند كه نظام اسلامي در تمامي دورانها قادر است حكومت تشكيل دهد. انقلاب اسلامي مايه ي مباهات و افتخار ملت فلسطين است. مردم مسلمان ايران كه قدرتمندترين پايگاه استكبار جهاني و رژيم صهيونيستي را در منطقه فرو ريختند، ملت فلسطين را به گرفتن حقوق از دست رفته ي خود اميدوار ساختند.»(19)
5- معرفي چهره ي اصيل تشيع و احياي فرهنگ اهل بيت (ع)
يكي از ويژگيهاي انقلاب اسلامي پيروي و تبعيت از مكتب اهل بيت عصمت و طهارت در اوان پيروزي و تداوم انقلاب مي باشد. راه پرعظمت و پرفروغ ائمه معصومين (ع) همواره سرمشق و الگوي ملت بزرگ ايران در طول مبارزات، با رژيم ستم شاهي و استمرار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده است.
ترويج فرهنگ ناب محمدي (ص) و تبيين چهره تابناك تشيع با حفظ اصول وحدت و پرهيز از ايجاد حساسيتها و مقابله با هر گونه تفكر نفاق افكنانه يكي از ثمرات ارزشمند اين انقلاب است. امام بزرگوارمان چنين حركتي را از سال 42 براي مشتاقان هموار نمودند و هم اكنون شعاع عزت و سربلندي اش سراسر گيتي را پرتو افكنده است.
پيروي از فرهنگ جهاد و شهادت، آزاديخواهي و ظلم ستيزي امامان شيعه، خصوصا درس عزّت و افتخاري را كه حسين بن علي (ع) در صحراي كربلا به انسانها آموخت، از آثار و بركات انقلاب اسلامي است كه امروز مليونها نفر در گوشه و كنار دنيا به آن چشم دوخته اند و بدان تأسّي مي جويند.
امام راحل (ره) در وصيت نامه ي الهي سياسي خويش مي فرمايند:
«ما مفتخريم كه مذهب ما جعفري است كه فقه ما درياي بي پايان است يكي از آثار اوست، و ما مفتخريم به همه ي ائمه ي معصومين عليهم صلوات الله و متعهد به پيروي آنانيم. ما مفتخريم كه ائمه ي معصومين ما صلوات الله و سلامه عليهم در راه تعالي دين اسلام و در راه پياده كردن قرآن كريم كه تشكيل حكومت عدل يكي از ابعاد آن است در حبس و تبعيد بسر برده و عاقبت در راه براندازي حكومت هاي جائرانه و طاغوتيان زمان خود شهيد شدند.»(20)
«يكي از خصلت هاي ذاتي تشيع از آغاز تا كنون مقاومت و قيام در برابر ديكتاتوري و ظلم است كه در تمامي تاريخ شيعه به چشم مي خورد، هرچند كه اوج اين مبارزات در بعضي از مقطع هاي زماني بوده است. انقلاب مشروطيت، جنبش كودتا و ... قابل اهميت فراوان است. تأسيس حوزه ي علمي ديني در بيش از نيم قرن اخير در شهر قم و تأثير اين حوزه در داخل و خارج كشور ايران و نيز تلاش روشنفكران مذهبي در داخل مراكز دانشگاهي و قيام سال 42 41 ملت ايران به رهبري علماي اسلامي كه تا امروز ادامه دارد، همه عواملي هستند كه اسلام شيعي را در سطح جهاني مطرح مي كند.(21)

6- ترويج و گشترش زبان و ادبيات فارسي

زبان فارسي تنها مختص ايرانيان نيست، بلكه به عنوان سرمايه ي جهاني و زبان گوياي انقلاب اسلامي از جايگاه رفيع و بالايي برخوردار است. زبان فارسي به لحاظ معاني عميق و ژرف و ريشه هاي تاريخي و الفاظ سليس و شيرين، مشتاقان و علاقمندان بسياري را به خود جلب كرده است تا جايي كه شهره و آوازه ي زبان و ادب فارسي و اشعار بديع و نغز و پرمغز شاعران نامدار ايراني چون حافظ، سعدي، عمر خيام، رودكي، جلال الدين رومي و ابوالقاسم فردوسي و ... شرق تا غرب عالم را فراگرفته و همه را شيفته و مجذوب خويش ساخته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در يكي از بيانات خويش به سابقه ي ديرينه ي زبان فارسي و اهميت آن اشاره نموده و مي فرمايند:
«از آن زماني كه ادبيات ايران از غرب استانبول تا شرق آسيا را دربرمي گرفت چندان زماني نگذشته است. زبان فارسي، زبان ديواني كشور عثماني بود و تا اقصي نقاط هند و چين، زبان مذهبي، اداري، ادبيات و هنر محسوب مي شد.»(22)
شاعر و غزل سراي بزرگ ايران شمس الدين محمد خواجه حافظ شيرازي در يكي از غزليات معروف خويش كه به سلطان غياث الدين شاه فرمانرواي مسلمان و فارسي دوست بنگال در قرن هفتم هجري اهدا كرده است به سابقه ي نفوذ زبان فارسي و فرهنگ تمدن اسلامي در بنگال اشاره مي كند و مي گويد:
خوشبختانه پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اقدامات مهم و اساسي در راه رشد و تعالي زبان و ادب فارسي برداشته شده و بسياري از مراكز و بنيادهاي تحقيقي و پژوهشي در اين خصوص تأسيس گرديده است. اين نشان دهنده ي اين واقعيت است كه انقلاب اسلامي در جهت پيشرفت و ترقي فرهنگ و ادب فارسي اهميت ويژه و فوق العاده اي قائل بوده و مي باشد.
حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با گروهي از مسئولان، هنرمندان و نويسندگان بر ضرورت فراگيري درست زبان فارسي در انتقال پيام انقلاب اسلامي فرمودند:
«امروز به بركت انقلاب اسلامي، در نقاطي از جهان، زبان فارسي به عنوان زبان دوم و يا زبان دانشگاهي مورد توجه قرار گرفته است و حتي در مناطقي از جهان مانند جزيرة العرب، بسياري از افراد توانسته اند از طريق راديو و تلويزيون ايران، به تدريج زبان فارسي را فرا بگيرند و با آن تكلم كنند. همچنين مسلمانان با آموختن زبان فارسي پيام اسلام را از انقلاب مي گيرند، و غيرمسلمان نيز با فراگيري زبان فارسي مي خواهند پيام نو را از امام و پدر اين انقلاب دريافت كنند.»(23)
همچنين در ديدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از زبان فارسي به عنوان يكي از كانال هاي مطمئن فرهنگي ياد مي كنند و در زمينه ي ترويج اين زبان مي فرمايند:
«من معتقدم يكي از كانال هاي كاملاً مطمئن فرهنگي ما، زبان فارسي است كه بايد بتوانيم آن را تأمين و پشتيباني كنيم تا اين زبان رواج پيدا كند.»(24)
مطالبي كه از نظر خوانندگان محترم گذشت گوشه هايي از ويژگيها و خصوصيات فرهنگي انقلاب اسلامي در عرصه ي جهاني بود. انقلابي كه با همت و تلاش آحاد ملت بزرگ ايران به رهبري امام خميني (ره) و با نثار هزاران هزار شهيد گلگون كفن به پيروزي رسيد تجسم اخلاق و ايمان و بهترين ارزشهاي الهي و فرهنگي بود كه امروز در سرتاسر گيتي تأثير و بازتاب هاي مطلوبي را به دنبال داشته است. فرهنگ بيداري اسلامي، عزت خواهي، فرهنگ ايثار و شهادت، فرهنگ اتكاي به نفس و مقاومت، توكل به ذات اقدس الهي، همه و همه از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي محسوب مي شوند كه پرداختن به هريك از اين ارزش هاي والا مثنوي هفتادمن كاغذ شود.

پي نوشت ها:
1. نويسنده و پژوهشگر، رايزن فرهنگي سابق ج.ا.ا در سوريه و لبنان
2. نشريه شما، مورخ 10/10/77، 13 صفحه فرهنگي
3. بيانات مقام معظم رهبري مورخ 17/11/80 در ديدار با اعضاي شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي.
4. پيام برائت از مشركان، صحيفه نور، ج 20، ص 118، مورخ 6/5/66
5. صحيفه نور، ج 17، ص 240، مورخ 4/2/62
6. پيام امام خميني (ره) به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، صحيفه نور، ج 11، ص 266، 22/11/58
7. نقش قيامتي انقلاب اسلامي، ص 95
8. صدور انقلاب از ديدگاه امام، ص 61 60
9. مباحثي پيرامون فرهنگ انقلاب اسلامي، ص 364 و 366، شهيد محمد جواد باهنر
10. بيانات امام خميني در جمع سفراي كشورهاي اسلامي، صحيفه نور، ج 13، ص 127، مورخ 28/7/59
11. بيانات مقام معظم رهبري مورخ 17/11/80
12. بيانات مقام معظم رهبري در جمع مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مورخ 17/11/80
13. صحيفه نور، ج 18، ص 103 102، در ديدار با مسئولان دانشگاه امام صادق (ع)، مورخ 15/6/62.
14. صدور انقلاب از ديدگاه امام راحل (ره)، ص 31.
15. بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مورخ 17/11/80
16. چشم انداز ارتباطات فرهنگي/ فروردين 82، ص 60
17. روزنامه كيهان، شماره ي 16440، ص 16
18. صحيفه نور، ج 13، ص 83، مورخ 21/6/1359
19. روزنامه كيهان، مورخ 10/11/77
20. صحيفه نور، ج 21، ص 171
21. صحيفه نور، ج 4، ص 188
22. روزنامه كيهان، پنجشنبه 24/2/1377
23. روزنامه كيهان، پنجشنبه مورخ 24/2/1377
24. بيانات مقام معظم رهبري مورخ 17/11/80
 
منبع: مجله انديشه انقلاب اسلامي، شماره 5

نویسنده: حجت الاسلام  والمسلمین محمد سالار

*سوال (1): از منظر امام راحل(ره) مفهوم صدور انقلاب چیست؟

الف:  در واقع انتقال ارزش های مادی انقلاب به جهانیان

ب: در واقع انتقال ارزش هاي معنوي و الهي انقلاب  و رساندن اين رسالت به گوش جهانيان

ج: انتقال فرهنگ و تمدن انقلاب

د: الف و ج

*سوال(2):راهکارهای  صدور انقلاب کدامند؟

الف: فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي گفتگوي تمدن ها و فرهنگ ها، تقويت وحدت امت اسلامي

ب: دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامي در جهان، معرفي و تبيين فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي

ج: احياي فرهنگ اهل بيت (ع) و ترويج و گسترش زبان و ادبيات فارسي

د: همه موارد

*سوال (3):از دیدگاه مقام معظم رهبری جهت های انقلاب کدامند؟

الف:دو جهت: يك جهت، مبارزه با استبداد داخلي و حكومت فاسد وابسته اي كه مردم و كشور را بدبخت و بيچاره كرده بودوجهت ديگر، وجهه ي سخن و پيام نو براي دنيا و بشريت است؛ اين چيزي است كه دنيا را به خود جذب كرد؛

ب:  یک جهت ،مبارزه با استکبار جهانی و غرب و شرق 

ج:یک جهت ، مبارزه با استبداد داخلی  و فسادهای حکومتی و دولتی

د: دو جهت، مبارزه با حکومت شاهنشاهی و جهت دیگر مبارزه با استبداد خارجی

*سوال (4): برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران وانقلاب اسلامی به جهانیان چه مفاهیمی ضروری است ؟
الف:
معرفي شخصيت و سيره ي نظري و عملي حضرت امام (ره)و نماياندن ارزش هاي اصيل انقلاب و معرفي و تبيين فرهنگ ايمان و ايثار و شهامت.
ب: شناساندن اصول و مباني انقلاب اسلامي به جهانيان و معرفي و احياي آثار شخصيت هاي اسلام شناس و ايران شناس
ج: معرفي تحولات معنوي، فكري و اجتماعي ملت مسلمان ايران در پرتو انقلاب اسلامي و معرفي فرهنگ، هنر، ادبيات، شعر انقلاب اسلامي
د: همه موارد


*سوال (5):این سخن از کیست؟ «انقلاب ايران، اسلام عزيز را در دنيا حيات تازه اي بخشيد.»

الف:شهید مطهری

ب: شهید رجایی

ج: شهيد باهنر،

د: شهید بهشتی

****همکاران گرامی و دانشجویان عزیز لطفا گزینه صحیح را به ترتیب مانند "الف، ب، د، الف، ب" به سامانه پیامکی دفتر نهاد رهبری تاتاریخ 23/11/95 ارسال فرمایید.

****سامانه پیامک:  30008900110110 

    دفتر نهاد رهبری دانشگاه

 

 

فایل ضمیمه:             تعداد نمایش خبر:235                   شماره خبر:١٤٣٢٣
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اطلاعیه
ویژه نامه
حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل خانواده شهدای مشهد
سخنانی کوتاه به نکاتی در زمینه مسائل منطقه و اهمیت آزادسازی حلب، ارزش کار جوانان مدافع حرم و فضائل هم‌نشینی با خانواده شهدا
آرشیو ویژه نامه ها
ویدئو کلیپ
پیامبر رحمت-سامی یوسف

آمار مراجعه کنندگان به وب سایت

بازدید کنندگان آنلاین:5
بازدید امروز سایت:43
بازدید این صفحه:295858
تعداد کل بازدید:407453

با ما در تماس باشید.

آدرس:یاسوج بلوار شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
تلفن: 074-33337260